Sobre Càritas

Qui som?

Càritas és l’acció social de l’Església catòlica.

La nostra missió és “acollir i treballar amb les persones en situació de pobresa i necessitat perquè siguin protagonistes del seu propi alliberament, des del compromís de la comunitat cristiana. Inclou l’acció social, la sensibilització de la societat i la denúncia de les situacions d’injustícia social”.

La nostra missió, doncs, és ajudar aquestes persones a sortir de la situació de patiment en la qual estan atrapades i oferir-los eines i recursos perquè se sentin més confiades i segures i puguin liderar per si mateixes el seu projecte de vida. Creiem en les capacitats de tothom.

Els tres objectius de Càritas són promoure, orientar i coordinar l’acció socialsensibilitzar la societat i denunciar situacions d’injustícia social. Volem construir un món on els béns de la Terra siguin compartits per tota la humanitat des de la dignitat de la persona, des del treball per la justícia social i des de la solidaritat i el compartir fratern.

Visió 2030

Preservant el testimoni del treball acumulat i el gran llegat de voluntaris i treballadors al llarg d’aquests més de 75 i sent testimonis de l’Evangeli, ens proposem una nova visió 2030

Qui Som - Caritas

Arrelada en la missió d’atendre els més vulnerables i detectant amb agilitat les necessitats canviants del moment.

Qui Som - Caritas

Amb la tasca d’animar, impulsar i acompanyar des de la fraternitat de l’Evangeli a les comunitats cristianes per fer d’aquestes l’agent de l’acció social de Càritas.

Qui Som - Caritas

Cridats a estar en espais on encara no hi ha ningú, generant oportunitats i defensant els drets reconeguts i no aplicats, o els no reconeguts, amb una veu pròpia i profètica.

Qui Som - Caritas

Sent una entitat de promoció i que la societat ens conegui per qui som i què fem.

Qui Som - Caritas

Sent una entitat austera on els pilars de la gestió siguin el rigor professional, la transparència, la innovació i la sostenibilitat econòmica i ecològica, agilitzant al màxim els processos.

Qui Som - Caritas

Treballant en xarxa amb altres entitats per arribar més lluny i amb la participació de les persones ateses per transformar les seves condicions de vida.

Valors

slider_01

El servei

Ens caracteritza el fet d’estar al servei de l’altre, del proïsme. Hem vingut a ser servidors de les persones pobres i no a ser servits. I a Càritas, aquest servei comença entre nosaltres mateixos, els voluntaris i assalariats. El primer i més important servei al pobre és que se senti escoltat.

“Perquè tenia fam, i em donàreu menjar; tenia set, i em donàreu beure; era foraster, i em vau acollir; anava despullat, i em vau vestir; estava malalt, i em vau visitar; era a la presó, i vinguéreu a veure’m.” (Mt 25, 35-36)

La compassió

No som una agència tècnica de solidaritat. També ens caracteritzem per l’empatia envers l’altre (proïsme) i l’estimem. Però ho fem per compassió – i no per llàstima – ja que sentim com a propi el patiment del proïsme. També ens acostarem a la mateixa persona si cal.

“Però un samarità que anava de viatge va arribar prop d’ell, el veié i se’n compadí. S’hi acostà, li amorosí les ferides amb oli i vi i les hi embenà; després el pujà a la seva pròpia cavalcadura, el dugué a l’hostal i se’n va ocupar.” (Lc 10, 33-34)

El rigor

Cada un de nosaltres hem de poder sentir que hem doblat els talents rebuts de nostre Senyor, a la vegada que els nostres donants perceben honestedat, rigor i entusiasme en el nostre treball.

“Es presentà el qui havia rebut cinc talents i en dugué cinc més, tot dient: ‘Senyor, em vas confiar cinc talents; mira: n’he guanyat cinc més’. L’amo li va dir: ‘Molt bé, servent bo i fidel! Has estat fidel en poca cosa; jo t’encomanaré molt més. Entra al goig del teu senyor’.” (Mt 25, 20-21)

Col·laborar

Restarem sempre a disposició d’altres entitats o organismes oficials per treballar en xarxa de manera que, sumant esforços, ens permeti ser més eficaços i eficients en la nostra acció social. Sigui qui sigui l’altre – entitats del primer, segon o tercer sector – i sense renunciar, mai, a l’essència i els valors de Càritas. L’objectiu és que, davant dels problemes, les persones pobres siguin ateses pels millors professionals (voluntaris o assalariats).

“Aleshores Joan li digué: ‘Mestre, n’hem vist un que es valia del teu nom per a treure dimonis i hem mirat d’impedir-ho, perquè no és dels qui vénen amb nosaltres’. Jesús els respongué: ‘No ho impediu. Qui no està contra vosaltres, està amb vosaltres’.” (Lc 9, 49-50)

“Tan sols la caritat pot animar i plasmar l'actuació social amb vista a la pau, en el context d'un món cada vegada més complex"

Doctrina Social de l’Església, 207.